Mijn bedrijfspand is toch goed verzekerd?

Bij het verzekeren van je inventaris en/of bedrijfspand ben je op zoek naar zekerheid. Logisch! Jaren geleden heb je daarom een verzekering afgesloten die dekking biedt bij bijvoorbeeld brand. Een prettige gedachte… of toch niet?

Onderhoud?

Helaas kom ik geregeld in de praktijk tegen dat een polis is afgesloten zonder actief onderhoud. Juist bij een (bedrijfs)verzekering is het van belang om periodiek te bekijken of de situatie nog aansluit bij de destijds afgesloten polis. Ook zie ik helaas dat sommige verzekeringskantoren hierop minder actief in zijn naar hun klanten.

Voldoe je wel aan al die keuringseisen?

Denk bijvoorbeeld is aan de aanpassingen van normen op het gebied van de elektrische installatie. Veel verzekeraars vragen bijvoorbeeld om een keuring eens in de drie of vijf jaar. Heb je hier niet aan voldaan en ontstaat er schade, dan blijk je helaas toch minder goed verzekerd te zijn als van tevoren gedacht. Zonde van de betaalde premie maar nog meer zonde van de bedrijfsschade die voor jouw rekening komt. Je bent als eigenaar/directie nog steeds zelf verantwoordelijk voor naleving van de polisvoorwaarden.

Mijn huurbaas regelt dat toch?

Ben je huurder? Denk dan niet dat wanneer je huurt, je huurbaas hiervoor automatisch de verantwoordelijkheid neemt. De verantwoordelijkheid ligt dan bij een huurder zelf om de huurbaas te wijzen op het uitvoeren van de keuring. En wanneer je huurbaas besluit om niet mee te werken, dan kun je de keuring altijd nog op eigen initatief uit laten voeren, zodat je wel aan de polisvoorwaarden voldoet. Zo is je inventaris en/of bedrijfspand in ieder geval goed verzekerd.

In deze (corona)tijd dus extra reden om de polis is goed door te nemen op de actuele naleving van de voorwaarden. Uiteraard denkt Holtkamp Financieel Advies graag met je mee.

Heb je vragen over jouw (zakelijke)verzekeringen? Neem dan gerust contact op. Holtkamp Financieel Advies helpt je graag verder.

Deel dit artikel